Webinaarin tehokkuus perustuu yksinkertaisiin kulmakiviin: mitkä asiat tekevät tehokkaan webinaarin?
27.2.2024
Webinaarit ovat monelle markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijalle arkipäivää - interaktiivinen työkalu, joka kuin automaattisesti tuo rahaa ovista ja ikkunoista. Vai onko näin?
Parhaassa tapauksessa webinaarit tuovat erittäin hyviä tuloksia monenlaisten tavoitteiden saavuttamiseen: voidaan haluta lisää myyntiä ja liidejä, bränditietoisuutta tai kouluttaa tärkeitä aiheita sisäisesti. Webinaari on tehokas väline kenen tahansa työkalupakkiin, kun ottaa tietyt asiat huomioon. Käymme tässä blogipostauksessa tärkeimmät kulmakivet tehokkaiden webinaarien järjestämiseen.
Olet varmasti joskus osallistunut webinaariin, joten tiedät hyvin mikä webinaari on. Verrattuna webinaarin isoisään - seminaariin - isoimmat hyödyt ovat pienissä kustannuksissa verrattuna siihen, että osallistujamäärä voi olla lähes rajaton. Verrattuna livetilaisuuteen, liidejä voi kerätä vielä jälkikäteenkin tallenteella ja tallennetta voi uudelleenkäyttää muissakin tarkoituksissa, kuten lyhytvideoiden teossa.
Monet sortuvat webinaarien teossa helppoon perisyntiin ja lähtevät vetämään omaa Ostos-TV:tä, jossa koitetaan myydä omia tuotteita ja palveluita geelitukka kiiltäen. Tämä tulisi unohtaa alkuunsa ja miettiä, mistä katsojat saavat kaikista eniten irti? Mitä arvoa tämä webinaari tuo heidän työhönsä tai elämäänsä?
Kun lähdetään suunnittelemaan webinaarin sisältöä, tulee miettiä sellaisia aiheita, joihin katsoja mielellään käyttää aikaansa muiden asioiden sijaan. Hyvä webinaarin kaava onkin “arvo + koukku” - tarjotaan jo otsikkotasolla sellainen aihe, joka kiinnostaa kuulijoita. Tähän lisätään niin kutsuttu “koukku”, jolla lisätään webinaarin houkuttelevuutta niin, että webinaariin on vaikea olla tarttumatta. Esimerkki koukusta on alalla tunnettu vieraspuhuja.
Sisällön ei tarvitse olla kuitenkaan aina tietopohjaista, vaan arvo voi syntyä myös viihteellisestä näkökulmasta.
Webinaarin suurin voimavara verrattuna videotallenteeseen on vuorovaikutteisuus. Siinä missä videotallenne on yksisuuntainen, webinaarissa voidaan hyödyntää chatia, äänestyksiä, Q&A-sessioita ja muita tehokeinoja. Yleisön osallistaminen onkin yksi parhaita keinoja katsojan hivuttamiseen omia tavoitteitasi kohti, esimerkiksi markkinointifunnelissa etenemiseen.
Kaikista tehokkaimmat osallistamiskeinot ovat myös perinteisimmät: chat ja äänestykset.
Hyödynnä chatia ensisijaisesti kysymysten vastaanottamiseen ja pidä huoli, että näihin kysymyksiin tulee vastattua webinaarin aikana. Jos webinaarin luonne on vapaamuotoisempi, voi yleisöä kannustaa myös keskustelemaan keskenään.
Monet järjestäjät asettavat äänestysten pitämiselle liian korkean kynnyksen; ajatellaan, että äänestyksen tulee aina olla tavoitteita tukeva ja dataa tuova lisäelementti. Mielestäni äänestykset ovat mainio tapa rikkoa webinaarin rakennetta ja pitää ihmiset kiinnostuneina pidempään. Näin ollen päällepäin typeräkin kysymys, kuten “Onko sinulla ollut kivaa webinaarin aikana?” voi auttaa pitämään katsojan linjoilla pidempään, ja näin ollen tarttumaan webinaarin Call to Actioniin.
Tekniikan toimiminen kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta asiaa ajatellaan usein hyvin pintapuolisesti. Monella järjestäjällä on ajatus, että webinaarin tavoitteisiin päästään, kunhan Teams-kamera on kytketty päälle ja jotain kuuluu katsojille asti.
Totuus kuitenkin on se, että jos webinaarin laatu on kehno, sitä katsotaan lyhyemmän aikaa, tuloksia ei synny ja webinaarit tuomitaan huonona markkinoinnin välineenä.
Nyrkkisääntö niin webinaareissa, kuin muussa videosisällössä on tämä: ääni ennen videota. Jos webinaariin ei ole käytössä hyvää kameraa, niin tulisi minimissään panostaa hieman parempaan ääneen. Jos webinaaria kuvaa itse, simppeli kuulokemikrofoni ajaa asian, mutta ulkoinen mikrofoni tuottaa aina parhaan laadun.
Ota huomioon myös webinaarin helppokäyttöisyys: täytyykö katsojan mennä kolmen eri rekisteröinnin läpi päästäkseen webinaariin ja tämän jälkeen webinaariin päästyä ei tiedä mistä napista painaisi? Paras tilanne on se, että yhden rekisteröinnin jälkeen kutsuprosessi on automatisoitu ja webinaariin pääsee helposti yhdellä linkillä.
Mikäli markkinointisuunnitelmaan suinkaan sopii, kannattaa tallenne hyödyntää webinaarin jälkeen myös julkisena. Se ei haittaa, vaikka tallenne olisi samaan aikaan myös rekisteröinnin takana, sillä tarkoituksena on hyödyntää kaikki mahdollinen orgaaninen näkyvyys. Esimerkiksi Youtuben algoritmi on erittäin kehittynyt ja osaa löytää yleisön myös B2B-webinaareille. Katsojia ei välttämättä tarvita montaa tavoittaakseen uusia asiakkuuksia ja liidejä.
Vapaamuotoisemmassa sisällössä, kuten keskustelupohjaisissa webinaareissa voi myös kokeilla leikata lyhyitä klippejä ja julkaista ne lyhytvideoina. Tämä yleisö ei yleensä ajaudu katsomaan pitkiä videoita, mutta lisää silti bränditietoisuutta.
Kuten missä tahansa muussakin markkinoinnin välineessä on tärkeää mitata webinaarien tuottavuutta ja kehittää tekemistä jatkuvasti. Mitkä ovat webinaarin onnistumisen tärkeimmät mittarit ja miten nämä saavutettiin?
Markkinoinnin webinaarissa hyvä mittari on konversio eli kuinka moni tarttui webinaarin Call to Actioniin, kun taas maksullisessa koulutuksessa no show -prosentti voi toimia hyvänä indikaattorina onnistumisesta.
Kun on löydetty toimiva kaava, jatketaan kehittämistä ja kokeilua: vaikuttaako tuloksiin jos tuotamme webinaarin hieman laadukkaammin, entä jos kokeilemme erilaista sisältöä, kuten kalvoesityksen vaihtoa keskusteluformaattiin?
Jatkuva kehitys jää helposti taka-alalle ja unohdetaan, että hyvien tulosten saavuttaminen vaatii jatkuvaa ponnistelua. Moni luovuttaa webinaarien suhteen ensimmäisen kokeilun jälkeen, kun se ei tuonutkaan tuloksia - kokeile uudestaan uudella kulmalla.
Webinaarit ovat monipuolinen ja erittäin tehokas tapa markkinointiin ja viestintään, kun on löydetty oikea tapa tehdä niitä. Usein hyvä webinaari koostuu perusasioista ja siitä, että keskitytään tarkastelemaan toteutusta katsojan näkökulmasta, niin sisällöllisesti kuin laadullisesti.
Jos haluat oppia lisää tuloksia tuovista webinaareista, lataa ilmainen oppaamme aiheesta. Oppaassa avataan yli 500 webinaarin kokemuksella, mistä elementeistä syntyy vaikuttavan webinaarin sisältö.
Lataa ilmainen opas täältä: https://nextlive.fi/webinaarit-opas
Varaa aika ammattilaisemme kanssa, niin kehitellään teille täydellinen kokonaisuus.