Webinaarin järjestäminen voi olla hyvä idea, mutta voi myös helposti mennä pieleen. Miten webinaarissa on mahdollista epäonnistua?
17.3.2024
Oletko kuullut kenenkään sanovan, että “webinaarit ovat kuolleet, koska niitä on tehty liikaa”? Tästä osa on totta - webinaareja on tehty paljon ja tästä syystä monelle on iskostunut ajatus, että niitä ei missään nimessä kannata enää toteuttaa. Väite siitä, että webinaarit olisivat kuolleet, on taasen täyttä puppua.
Seuraa ikävä tosiasia: jos lähtee nyt tekemään webinaaria, todennäköisyys sille että onnistuu vasemmalla kädellä tehdyllä virityksellä, on erittäin pieni. Jos kuitenkin haluat tästä huolimatta epäonnistua webinaarin järjestämisessä, ota tämän blogipostauksen vinkit talteen.
Kaikista tehokkain tapa epäonnistua webinaarin järjestämisessä on olla mittaamatta mitään. Jos kuitenkin mittaat jotakin, kannattaa mitata esimerkiksi webinaarin katsojamäärää - ei missään nimessä sitä tavoitetta, jonka takia olet webinaarin järjestänyt.
Jos webinaarin tavoitteena on esimerkiksi saada lisää tapaamisia, tee tästä webinaarin Call To Action ja mittaa kuinka moni tarttuu siihen. Tämän jälkeen voit mitata sitä, kuinka moni tapaamisista kääntyy kaupoiksi - ja tätä kautta ihan oikeaksi liiketoiminnalliseksi tavoitteeksi: numeroiksi viivan alle.
Liian moni jättää webinaarin OIKEAN tavoitteen mittaamatta, heittää tähtipölyä ilmaan ja toivoo webinaariin eksyneiden satunnaisten katsojien tuottavan tuloksia - esimerkiksi päätyvän asiakkaiksi. Mittaa sitä ihan oikeaa tavoitetta. Saatat yllättyä.
Monessa webinaarissa on jonkinnäköinen rekisteröintiprosessi ennen webinaaria. Hyvä tapa tiputtaa kiinnostuneet katsojat pois heti alkumetreillä on kysyä rekisteröinnissä kaikki äidin tyttönimestä lempiruokaan. Varsinkaan jos nämä eivät liity millään tavalla webinaariin.
Nyrkkisääntö on tämä: kysy vain minimimäärä tietoa, joka palvelee liiketoiminnallista tarkoitusta. Jos webinaarin yleisö on kylmää ja haluat lämmitellä heitä kohti ostopäätöstä, pelkkä sähköposti voi riittää. Jos webinaari on maksullinen koulutuswebinaari, lisää tähän mahdollisimman helppo maksuprosessi.
Tässä tullaan heti ensimmäiseen blogipostauksessa esitettyyn väittämään: “webinaareja on tehty liikaa” - ja tämä tarkoittaa sitä, että jos kilpailijasi tarjoaa saman arvon webinaarilla kuin sinä, mutta pienemmällä kitkalla, arvaa mihin katsojat menevät?
Jos kadulla on kaksi kauppaa, ja toisessa on (toimiva) itsepalvelukassa ja toisessa sinun tulee tehdä 50 punnerrusta ja tanssia macarenaa päällä seisten tehdäksesi ostokset, kumman valitset? Ei tästä enempää.
No, nyt olet jollakin ihmeen kaupalla saanut ihmisiä katsomaan webinaaria, vaikka olet käsi Raamatulla noudattanut tämän blogipostauksen ohjeita. Mitäs nyt tehdään? Tässä vaiheessa on hyvä vetää syvään henkeä ja muistaa perusasiat: kuvan ja äänen laatu.
Ihan ensimmäisenä tulee kaivaa jääkaapin perältä itänyt peruna, jolla webinaari kuvataan - mitä vähemmän kuvasta saa selvää, sitä parempi. Äänenkään ei tulisi olla paljoa tätä parempi. Välineenä olisi tässäkin hyvä hyödyntää jotain toista HeVi-osaston tuotetta tai ihan parhaassa tapauksessa kannettavan tietokoneen mikrofonia.
Jos tässä vaiheessa katsojat eivät ole tippuneet linjoilta ensimmäisen kahden minuutin aikana, tulee ottaa kovemmat aseet käyttöön. Nettiyhteyden tulisi pätkiä - mielellään liikaa kuin liian vähän - ja tähän kun yhdistetään hieman suhjuiset esityskalvot, on webinaarin epäonnistuminen taattu.
Isoin ero webinaarissa pelkkään videotallenteeseen on se, että voit osallistaa yleisöäsi, kuten vastata heidän kysymyksiinsä. Jos olet todella omistautunut tehtävällesi epäonnistua webinaarin järjestämisessä, kannattaa webinaarista tehdä täysin yksisuuntainen.
Älä tarjoa yleisölle mitään tapaa kysyä kysymyksiä, osallistua äänestykseen tai tarttua CTA:han - jätetään sellaiset ihan muille.
Webinaaritallenteella on huikea potentiaali myös itse livelähetyksen jälkeen. Yksinkertaisimmillaan tallenne voidaan jättää rekisteröinnin taakse keräämään liidejä, mutta myös julkaista julkisena lämmittelemään kylmempää yleisöä tai leikata siitä lyhytvideoita.
Mitään näistä et kuitenkaan halua missään nimessä tehdä. Parasta on, jos et ole tallentanut webinaaria ollenkaan - ja jos olet, niin se tulee poistaa ja tyhjentää roskakori välittömästi webinaarin jälkeen. Jos haluat pelata kunnolla varman päälle, kannattaa koko tietokone sytyttää tuleen ja unohtaa webinaarien tekeminen kokonaan.
Webinaarit ovat parhaimmillaan todella tehokas työkalu, kun ne on rakennettu sellaiselle pohjalle, jolla pystytään tekemään tuloksia. Käytännössä tämä tarkoittaa sellaisen prosessin kehittämistä, jolla pystytään mitata jokaisen webinaarin vaiheen tehokkuutta - ja tätä kautta parantaa sitä mikä ei toimi. Harva markkinoinnin osaaja laittaa maksetun mainonnan päälle ja pistää kädet silmien eteen - kehittämättä copya, mainoksen formaattia tai yleisöä.
Koska webinaarissa on monia liikkuvia osia, moni unohtaa minkä takia webinaaria oikeasti tehdään ja päätyy tätä kautta tuomitsemaan webinaarit markkinoinnin työkaluna kokonaan. Webinaareja voi hyvin verrata mihin tahansa muuhun markkinoinnin toimenpiteeseen: aloitetaan hypoteesilla siitä, mikä voisi toimia, katsotaan tuloksia ja parannetaan kokonaisuutta. Tästä syystä on tärkeää peilata webinaaria oikeisiin liiketoiminnallisiin mittareihin eikä vain toivoa parasta.
Jos haluat oppia lisää siitä, miten tehokasta webinaarin sisältöä kehitetään ja saada enemmän tuloksia irti webinaareista, kannattaa ladata tekemämme (ilmainen!) opas täältä: https://www.nextlive.fi/webinaarit-opas
Varaa aika ammattilaisemme kanssa, niin kehitellään teille täydellinen kokonaisuus.