Webinaarit ovat tehokas tapa kerätä liidejä, tarjoten keinoja yhteystietojen keräämiseen ennen, aikana ja jälkeen tapahtuman. Postaus käsittelee luovia strategioita liidien keräämiseen eri vaiheissa.
28.2.2024
Webinaareja pidetään tehokkaana välineenä liidien keräämiseen, ja usein lisää täytettä sähköpostilistalle saadaan esimerkiksi rekisteröinnillä ennen webinaaria. Tapoja kerätä liidejä webinaarien avulla on kuitenkin myös monia muita, joita tarkastellaan tässä postauksessa.
Yleisesti liidejä voi kerätä sekä ennen webinaaria, webinaarin aikana ja sen jälkeen. Webinaareja voi käyttää myös eri osissa ostopolkua epäsuorasti keräämään uusia liidejä - asia jonka moni webinaarin järjestäjä jättää huomiotta.
Kun puhumme webinaarista markkinoinnin työkaluna, usein se asetetaan johonkin kohtaan niin kutsuttua markkinointifunnelia. Markkinoinnissa webinaareja käytetään harvemmin kovin pitkällä ostopolussa, mutta tällöin webinaari voi toki olla tehokas myynnin tai muun osaston työkalu. Koska artikkeli keskittyy liidien keruuseen, pureudutaan tarkemmin liidien keruumahdollisuuksiin markkinoinnin näkökulmasta Top of Funnelissa (ToFu) ja Middle of Funnelissa (MoFu).
Seuraavia taktiikoita voi yhdistellä ja hyödyntää omissa webinaareissa haluamallaan tavalla, riippuen missä vaiheessa ostopolkua ollaan ja minkälaiselle yleisölle webinaaria tuotetaan.
Aloitetaan perusteista: rekisteröinti, eli katsojan yhteystietojen pyytäminen ennen webinaaria on kaikista perinteisin keino kerätä liidejä webinaareilla. Usein ennakkorekisteröinti toimii näin:
Ennakkorekisteröinti ei suotta ole suosittu tapa: se on erittäin tehokas sekä siinä, että saadaan jo ennen webinaaria ajatusta osallistujien määrässä, ja siinä, että liidit saadaan sähköpostilistalle jo ennen webinaaria.
Huonona puolena rekisteröinnissä on kynnys yhteystietojen syöttämiseen: jos tehdään ylätason markkinointia, sisällön ja sen paketoinnin tulee olla todella hyvä, jotta saadaan kylmää yleisöä webinaariin. Jo hieman lämpimille liideille ennakkorekisteröinti toimii hyvin.
Liidimagneetti webinaarin aikana toimii ylätason markkinoinnissa, jossa halutaan kerätä suurempi määrä katsojia lähetykseen pienellä kynnyksellä. Tällöin webinaarissa ei yleensä ole ennakkorekisteröintiä ja liidien keruussa luotetaan täysin vahvaan liidimagneettiin, joka esitetään webinaarin aikana tai sen jälkeen.
Yksinkertainen esimerkki, miten tällainen luodaan webinaarin aikana tehokkaasti:
Tämä metodi on tehokas yhdistää jopa hieman viihteelliseen webinaariin, jota katsojat haluavat tulla katsomaan pienellä kynnyksellä. Liidimagneetin avulla konvertoidaan liideiksi katsojat, keitä sisältö on säväyttänyt.
Jos totta puhutaan, keksin tämän metodin vasta jokin aika sitten, mutta käytännössä tapa voi olla erittäin tehokas. Legendaarisen TV-sarjan mukaan nimetyssä “Roudasta rospuuttoon” -metodissa katsoja houkutellaan webinaariin ilman rekisteröintiä ja tarjotaan webinaarin aikana katsojalle arvokasta sisältöä.
Webinaarin loppupäässä tarjoillaan yllätys: webinaari jatkuukin vielä paremmalla esityksellä ja luvassa on lisää arvoa, mutta tämän nähdäkseen katsojan tulee syöttää yhteystietonsa. Mitä tekisit itse, jos olet mennyt keikalle katsomaan paikallista artistia, mutta keikan lopussa paljastetaan, että Ed Sheeran tulee esiintymään tänään ja voit nähdä keikan vain eurolla? Esimerkillä ei ehkä tehdä kovin hyvää bisnestä, mutta ajatuksesta saa varmasti kiinni.
Webinaaritallenteen sulkeminen rekisteröinnin taakse on toimivaksi todettu tapa kerätä liidejä myös webinaarin jälkeen. Moni saattaa löytää tallenteen vaikka kuukausia, jopa vuosia sen jälkeen, kun webinaari on pidetty. Jos asia on edelleen relevanttia, webinaari voi tällä tavalla kantaa hedelmää vielä pitkään tallennusajankohdan jälkeen.
Tämä on kuitenkin kaksiteräinen miekka: jos webinaaritallenne jätetään pelkästään rekisteröinnin taakse, menetetään muut mahdollisuudet hyödyntää tallennetta. Ainoastaan rekisteröinnin takana toimiva tallenne on hyvä valinta, jos asia on enemmän tiedotusluontoista, mutta jos tehdään markkinointisisältöä, webinaarista kannattaa ottaa myös orgaaninen näkyvyys irti.
Tämä on vähintä mitä voi tehdä orgaanisen näkyvyyden osalta: julkaise webinaaritallenne Youtubeen. Hyvällä tuurilla potentiaalinen asiakas kiinnostuu sisällöstä ja rekisteröityy esimerkiksi seuraavaan webinaariin yhteystiedoillaan. Huonommalla tuurilla kukaan ei katso tallennetta, mutta et myöskään menettänyt oikeastaan mitään.
Jos sisältö on keskustelutyyppistä, voit hyödyntää ääniraidan myös podcastina - samalla ajatuksella joku voi löytää sisällön esimerkiksi Spotifysta, josta voimme saada jälleen uusia liidejä.
Tätä näkee vielä äärettömän vähän, vaikka kaikki potentiaali on olemassa: leikkaa webinaarin tallenteesta lyhytvideoita. Lyhytvideot ovat yksi ainoista formaateista, jotka voi sellaisenaan ladata lähes jokaiseen sosiaalisen median kanavaan ilman muutoksia.
Metodissa on hyvä ottaa huomioon sisällön formaatti: klippejä saa mainiosti keskustelusisällöstä ja muusta hieman vapaamuotoisemmasta, mutta sitten taas kalvosulkeiset eivät toimi lyhytvideona.
Ehkä yksi syy, minkä takia tapa ei ole vielä herättänyt suurta kiinnostusta on syntyvän työn määrä: vaikka klipit eivät itsessään ole pitkiä, itse webinaaritallenne voi olla pitkä. Pitkästä tallenteesta minuutin mittaisten klippien leikkaus tuo toki ylimääräistä vaivaa.
Tässä postauksessa on annettu kaikki keskeiset työkalut liidien keräämiseen webinaareissa. Soveltamalla näitä omaan käyttötarkoitukseesi ja rakentamalla näiden palasten päälle on mahdollista saada aikaan hyvinkin luovia tapoja kerätä liidejä.
Jos haluat tietää enemmän miten webinaareilla tehdään tuloksia, lue ilmainen oppaamme, jossa kerrotaan lisää vaikuttavan webinaarisisällön luomisesta.
Lataa ilmainen opas täältä: https://nextlive.fi/webinaarit-opas
Varaa aika ammattilaisemme kanssa, niin kehitellään teille täydellinen kokonaisuus.