Monessa yrityksessä painitaan sen kanssa, kannattaako hankkia oma striimauskalusto. Milloin tämä on järkevää?
26.2.2024
Monissa firmoissa tehdään paljon sisältöä myös livenä - esimerkiksi webinaareja ja koulutuksia. Mikäli yrityksessä on käytetty ulkoista tuotantokumppania tai muuten halutaan panostaa laatuun, saattaa käydä mielessä, onko järkevää hankkia yritykseen oma striimauskalusto?
Olemme konsultoineet ja jopa rakentaneet studioita asiakkaillemme erilaisiin tarkoituksiin - koitamme tässä artikkelissa antaa puolueettoman näkemyksen siitä, milloin oman kaluston hankkiminen tulee järkeväksi. Yleisesti ottaen kaluston hankinnassa tärkeimpiä ovat seuraavat seikat:
Punnitaan kaluston hankinnan järkevyyttä näiden kysymysten valossa.
Ennen kaluston hankintaa on tietysti oltava hyvä käsitys siitä, millaista sisältöä kalustolla lähdetään tekemään ja missä sisältöä tehdään. Ideaali kalusto vaihtelee sen mukaan, tuotetaanko sisältöä esimerkiksi studiosta tai kokoustilasta - vai kentien tapahtumatilasta, josta striimataan vaikkapa seminaarin sisältö.
Myös sisällön muoto on tärkeää tietää ainakin osittain: ollaanko tuottamassa keskusteluohjelmaa jossa on kerrallaan useita puhujia, vai yksinkertaisia webinaareja, jossa kerrallaan puhuu vain yksi henkilö? Molemmissa tapauksissa paras kalusto on erilainen ja monimutkaisemmissa sisällöissä myös tekniikan koko kasvaa: tarvitaan enemmän kameroita, mikrofoneja ja muuta tekniikkaa.
Itse kalustoon käytettävä, kertaluontoinen kulu on helppo laskea. Kun asetetaan kalustolle odotettu käyttöikä, esimerkiksi 3-5 vuotta, on kustannus myös helppo laskea webinaaritasolle. Jos yrityksessä tuotetaan vuodessa vaikkapa 12 webinaaria ja kevyt kalusto maksaa 5000€, ei yksittäiselle webinaarille jää kaluston osalta kovin isoa hintaa. Monesti kalustoa voidaan myös hyödyntää muissa tarpeissa, kuten videosisällön teossa.
Jotta kaluston hinnan osuudesta saisi hieman järkevämmän kuvan, voidaan ottaa tarkasteluun pari esimerkkiä. Olen koonnut suuntaa-antavan hinnan sellaisella kalustolla, jota uskallettaisiin hankkia asiakkaalle - tai jopa itsellemme - ja sen toimivuuteen voi luottaa. Näin ollen on hyvä pitää mielessä, että halvemmallakin voi päästä, mutta tällöin saattaa tinkiä laadusta ja toimivuudesta.
Kalustossa ei myöskään ole otettu huomioon muuta, jota tapahtumien tuotannossa saattaa tarvita, kuten äänentoistoa, esityskoneita tai puhujanäyttöjä.
Kevyt kalusto
Kalustoa hyödynnetään yksinkertaisten webinaarien tai etäkoulutusten tekoon, joissa on yksi, mahdollisesti kaksi puhujaa kerrallaan. Kalustossa on valittu yksinkertaisia ratkaisuja ja kalustoa ei yleensä liikutella paikasta toiseen.
Settiin kuuluu yksi kamera, pari mikrofonia, suhteellisen laadukkaat valot, jalustat, kaappauslaitteet ja muut striimin tuottamiseen tarvittavat adapterit ja kaapelit. Hinta kalustolle on 5000€.
Kevyt liikuteltava kalusto
Kaluston käyttötarkoitus on striimata yrityksen tapahtumia ulkoisista tapahtumatiloista. Tapahtumat ovat yksinkertaisia ja ohjelmassa ei yleensä ole esimerkiksi paneelikeskustelua. Kalustossa tulee ottaa huomioon tapahtumatilojen kokoerot (mm. kamerassa laaja zoom) ja yhteensopivuus erilaisten talon järjestelmien kanssa. Myös kaapelia tarvitaan huomattavasti enemmän kuin pienessä tilassa.
Esimerkkisetissä on yksi ammattilaiskamera, 3-4 mikrofonia, äänimikseri, valot ja muut striimaukseen käytettävä kalusto, kuten tietokoneet ja kaapelit. Hinta kalustolle on 7500-10000€.
Hybridikalusto
Kalustoa käytetään vaativampiin hybriditapahtumiin, joihin sisältyy mm. paneelikeskusteluja. Kuvaussettiä saatetaan käyttää vaikeammissa tapahtumatiloissa, joissa kamerat joudutaan asettamaan esimerkiksi yleisön keskelle. Tällaisessa tilanteessa joudutaan miettimään myös eri kamerakulmien välillä leikkausta ja erilaisiin skenaarioihin varautumista äänikaluston kanssa.
Esimerkkisettiin kuuluu kaksi robottikameraa, kuvamiksauslaitteet, 6 mikrofonia, digitaalinen äänimikseri, valot, jalustat, striimaustietokone ja erilaiset adapterit sekä kaapelit. Hinta kalustolle 25000€.
Jälkimmäistä kalustosettiä pystyisi käyttämään mainiosti jo esimerkiksi laadukkaassa studiossa. Kalustossa vain taivas on rajana ja vaikkapa juuri studioympäristössä hintaa voi tulla rutkasti enemmän esimerkiksi hankkimalla led-screenin tai muuta audiovisuaalista lisäkalustoa.
Henkilöstö ja osaaminen on se asia, jonka takia monessa firmassa jätetään oman kaluston hankkiminen tekemättä. Olemme olleet tekemässä webinaareja esimerkiksi sellaisissa paikoissa, joihin on hankittu oma kalusto, mutta tätä ei oikein kukaan olekaan osannut käyttää mahdolliset tekniset ongelmat on koettu vaikeiksi.
Kevyen, kiinteän kaluston käyttö on helppo opastaa hieman vähemmänkin orientoituneelle henkilölle, mutta ulkoisiin tapahtumatiloihin mentäessä henkilöstön tulee oikeasti tietää tekniikasta, jotta kalusto saadaan toimimaan erilaisten talon järjestelmien kanssa.
Toinen huomioon otettava seikka on yllättävät tilanteet, jotka valitettavasti kuuluvat alaan. Mitä tekniikkaa hoitava henkilö tekee, kun esimerkiksi mikrofoni lakkaa toimimasta kesken lähetyksen tai esitysmateriaali ei näykään?
Kyllä, näitä tapahtuu myös ammattilaisten tekemissä tuotannoissa. Syy miksi lentokoneet ovat niin turvallisia, on varautuminen jokaiseen mahdolliseen tilanteeseen: tästä syystä vessassa on tuhkakuppi, vaikka koneessa ei saa tupakoida - joku sen varmasti jossain vaiheessa tekee. Samasta syystä ammattilaisten tekemässä lähetyksessä yleisö harvemmin huomaa teknisiä vikoja, sillä niihin on varauduttu etukäteen. Nämä ovat tilanteita, joille ei mikään kalusto ole immuuni, vaan tilanteessa tulee osata toimia oikealla tavalla.
Nyrkkisääntönä kaluston hankkimiselle on tämä: mitä kevyempi sisältö ja kalusto, sitä järkevämpää sen hankkiminen yrityksen omaksi on. Jos kalusto on kiinteä, sen käyttö on yleensä suhteellisen helppo omaksua, vaikka ei tekniikasta niin välittäisikään.
Kun aletaan tekemään haastavampia tapahtumastriimauksia, tulisi taloon olla palkattu henkilö - tai henkilöitä - jotka tuntevat tekniikan kuin omat taskunsa. Jos omaan henkilöstöön löydetään henkilö, joka tietää mitä tekee ja striimattavia tapahtumia on paljon, kaluston hankinnassa on paljonkin järkeä.
Jos mietit tapahtuman striimausta, etkä ole kuitenkaan valmis ostamaan omaa kalustoa, tutustu striimauspalveluumme!
Varaa aika ammattilaisemme kanssa, niin kehitellään teille täydellinen kokonaisuus.